Sabtu, 2 Jun 2018

cara saya atasi diri daripada buli.

Saya pernah di buli.....tetepi jenis begurau dan mengejek...... tetapi saya jenis berfikir panjang.....
kadang-kadang tak jugak selalu waktu ada apa apa je.Ada juga saje saje kawan saya kejar saya sebab
dia mahu main misi sabenarnya dari darjah 2 lagi macam gitu sebab dah setengah tahun tak main tu
jadi saya lupa.Saya di buli sewaktu pra saya di cekik tapi tak kuat sangat cuma biru leher saya.Mula-mula selepas balik sekolah di rumah saya beri tahu emak yang saya di cekik bila tengok di leher
terus biru emak cakap kalau dia cekik abang lagi cakap dengan dia nanti emak kita telifon polis.
esoknya di sekolah saya terus bagi tu tetapi esoknya dia cekik lagi dan lusa lusa dan lusa.darjah satu agak melampau sehingga saya mahu berhenti sekolah tapi emak cakap semua perjalanan hidup
ditentukan allah bilafikir balik tentu ada hikmahnya kanapa jadi begini.Waktu darjah 2 dah lupa saya teruskan kepada darjah 3 teruk sikit aja diejek dan dirampas beg dan kawan saya sentuh punggung saya.Oiya saya dah ingat waktu darjah 2 diejek perempan peti aduan dah ada tapi saya maaf kan dia
sampai darjah 3 sebab dia dah duduk di meja lain.


cara saya elak hingga tiada orang kacau saya.

1. saya tidak layan dan pergi atau tutup telinga dengan cara tidak dengar.
2. sekiranya saya boleh sabar saya maaf kan.
3. sekiranya saya boleh sabar sikit saya bagitau cikgu biasanya bagitau emak dulu.

           hebatkan Allah kalau allah tak jadikan semua tu tentu hidup kita tak sempurna hebatkan allah.

Jumaat, 1 Jun 2018

pengalaman berpuasa

Pada 1 ramadhan saya berazam untuk puasa lebih daripada tahun lepas......kerana tahun lepas saya cuma puasa 1hari & selang 1 hari. Pada hari kedua saya teringat pasal buku yang di pesan  yang saya
minta. Dan pada hari ke 3,(Saya nak tulis terus hari ke 13 sebab haritu adalah hari terbaik ....tapi takdelah baik sangat...).Hari penguguman bagi pertandingan tabung tercantik di sekolah saya pada Ramadhan ke 13....saya bukan buat pun tabungnya...... tapi muncul satu dugaan iaitu .....Doraemon....
sebab saya paling suka doraemon tu ....kartun doraemon yang saya nampak cuma stiker tapi tetep menjadi dogaan untuk saya saya (saya  mahu komik doraemon) itu yang terlintas di hati saya.Tetapi saya tahan nafsu.Apabila masuk waktu berbuka saya rasa lebih seronok.Pada 15 ramadhan saya Fatihah dan 2F lagi. (RUJUK BLOG PERTAMA)...emak suruh kami cakapkan kelebihan pada bulan
ramadhan iaitu pintu syurga di buka manakala pintu neraka di tutup syitan di ikat,pahala digandakan
bagi orang yang berbuat baik,bulan yang mulia diantara bulan bulan islam,bulan yang diturun kan
Al-quran, berlakunya perang badar,kekalahan tentera rom dan banyak lagi






Hebatkan bulan ramadhan syukur Allah jadikan bulan ramadhan bulan paling mulia hebatkan kuasa
Allah.

Sabtu, 24 Februari 2018

Sipnosis komik; El-bot 1&2.

Komik; El-bot.



Watak; (Baik) Tazik(adik)  Fazik (abang) El-bot (robot) Jahat; Kusil   Basil.





Jalan cerita;Krrrrr! hmmm ....... hmmmm... ?  tiba-tiba lampu terpadam Ar..... ada robot lain memerhati lalu mengimbas shhhhh  robot itu masi lagi memeheti sambil itu Kusil melihat kaca tv
kemudian ada anak kapal keluar   zi zi zi zi  lalu memasuki potel bersama kapal angkasa
besar itu zsss! kamera itu menun jukkan logo G. ......... sementara itu  Hah, hmmm ,kamus satu  cukup
terima kasih ,,,sama sama. .........  selepas Razik membeli kamus dia terus pulang ke rumah.
sementara itu  di mesin masa.


                ,,,Di ruang angkasa ada sebuah anak kapal muncul di luar atmosfera bumi,,,, di dalam bilik
Razik dia sedang membaca kamus tetapi lain pula cerita di bilik Tazik ada sebuah mesin masa
lalu tekeluar satu robot tiba tiba Tazik muncul di biliknya.....nasib baik elete... Tazik tidak dapat
menghabiskan ayat nya itu,sudah di sahut oleh El-bot..hello... El-bot berkata...hah aaa! tazik
terkejut melihat robot di hadapannya......tiba tiba BOM!!! bunyi letupan lalu robot yang memerhatinya tadi  tetapi kamera itu masih lagi berfungsi tiba tiba Razik berkata,,,kenapa tu Tazik
ada benda meletup!..apa!!!!.....5 minit sebelumnya...... aaa BOM o.kamu sang!  ish apalah yang
tazik buat tu .....Razik pun ke bilik Tazik......... sementara itu di kapal angkasa kusil ? di kaca
tv menunjuk kan robot itu di tembak dengan pistol QX ......dapatkan data pistol QX....hi hi hi
kasil tergelak kecil....dia menukar siaran.....V......di bilik Tazik ...Razik sudah hampir ke bilik
Tazik....dan sampai masa untuk El-bot menggunakan alatnya El-bot mula menaip sesuatu dan muncul
pistol-HM dan DHM El-bot mula menembak lalu El-bot menggunakan DHM untuk meyembuyikan
dirinya. secara tiba tiba keduanya hilang sekali gus Tazik berkata ......hilang? kusil tercari cari
Razik muncul di kaca tv kusil menandakan x anak kapal itu sedang mendapatkan info Razik
berkata,,,,,,,main apa tu Tazik.sementara itu dah dapat El-bot ...komputar pula berkata 'belum'
tapi cuba bos tengok ini, kaca tv menunjukkan lokasi El-bot, ada lagi --------?
kapal angkasa kusil sudah pun tiba   

                              BERSAMBUNG.



EL-BOT 2

jalan cerita;

Razik masuk kedalam bilik Tazik lalu berkata ......main pop pop lagi ke ......tiba tiba ......ALAMAK...
! DHM dan pistol-HM pun hilang lalu menampakkan robot dan El-bot kaca tv kusil sudah boleh
merakam gerak El-bot semula  tetapi... Razik memanggil maknya......alamak tetapi juga
zssss kusil tidak dapat merakam.........sh,shhh,shh......KECEMASAN,,,,,,,ti,ti,ti,ti......ting El-bot
menekan punat itu,,,,,,krrr,,,,,,shhh,,,shhhhh,,,yah tis sh,sh,sh,sh,sh,sh,sh,,, si si si si si
kemudian tumbuh akar-akar besi di bawah tanah kr kr kr krrrkrkr kr kr kr tus semua akar itu menjadi
tegang dan bercantum lalu Razik membuka pintu helimunan  sebaik sahaja dia masuk  dia ternampak
butang kod rahsia,,,eh,,,tiba tiba El-bot muncul lalu dia membuka kod rahsia itu 1,2,4 lalu kunci itu pun terbuka dan pintu dapur pun terbuka Razik sudah hampir keluar,,,ah,ah, Tazik dan El-bot
serentak lalu El-bot mem buka pintu peti itu Tazik dan El-bot pun masuk,,,,,,wow,,,,,,aaaa  hi hi
kemudian keluar robot sfera rakaman dan cctv hologrem, semua robot sfera rakaman dan merakam
keadaan sekelilingnya tiba sahaja di sfera ke 4,jet pek,! El-bot terkejut,jet pek RM10000.00,,, kali ini
El-bot lebih terkejut,RM100000.00!,kemudian di atas Razik meminta bantuan kawan-kawannya,
boleh tolong tak cari adik saya,boleh,,,tiba-tiba TOMMM!,,,AAAA!(1 minit sebelumnya)El-bot
hampir terjatuh selepas 5 saat dia berbual secara tiba tiba dia hilang keseimbagan dia pun terjatuh,,,adu,,,,,,,,,hmmm,,,sambil mencari Tazik Razik terhantuk di pintu halimunan dan terpijak
cangkul lalu terkenena mukanya,,,aduh mane si Tazik ni tadi ada,apa jadi ni?,hi hi hi hi selamat,aduh
apasal jatuh,habis rumah,ish!,,,beremo...si,,,senyap, ? ,aa,,,kusil!,,,?,?,?,?,? kusil terhubungi El-bot,,,
El-bot belakang,,, ?,,,!,,, kusil memadamkan  talian tiba tiba,,, habis satu jam peti bawah tanah itu
hilang selepas satu jam,,,,,,eeee?,,,?,,,mari! sini,,, aaa,,,MAAF,,, ! ! !   ?... .

Sabtu, 13 Januari 2018

Baik atau Tidak.


Pada suatu hari saya  dan adik saya Nur Fatihah dan Fahmi menolong  emak menbalut poster suka
mengaji. Fahmi memberi sampul,Fatihah memotong pita pelekat,emak saya membalut poster dan saya meyusun poster didalam beg plastik luksinar.Kami semua membuat hingga habis 20 poster
huruf tunggal dan 20 poster huruf berbaris.kami semua bekerjasama.




semua bekerjasama tu Baik atau Tidak?-baik

Sabtu, 4 November 2017

Hasilnya

'Assalamualaikum' semua.Sewaktu saya sedang membuang air besar saya ada terigat sesuatu lalu saya melakukannya di dalam tandas.Saya mengambil gayung lalu memasukkan kedalam air dalam
keadaan terbalik.Selepas itu saya memasukkan tangan saya kedalam air terus kedalam air saya
 berasa terkejut masih lagi ada ruang yang tiada air tetapi saya dah masukkan terlalu dalam.
          ' Ini kerana masih ada udara di dalam gayung saya rasa udara menahan air daripada memenuhi
gayung saya sendiri tidak pasti.





Subahanallah'terima kasih Allah kerana menciptakan air untuk kita minum dan membersihkan diri.

Jumaat, 6 Oktober 2017

Adik-beradik saya.

Adik saya sebenarnya ada 4 orang namanya ialah saya Fathi,Fatihah,Fahmi,dan Farihin dan saya ada adik di kL namanya Muhammad Zaid. Fahmi kembanya ada lah Zaid.


Khamis, 14 September 2017

Cita-cita saya



Nama saya Fathi.Cita-cita saya pada mulanya hendak jadi angkasawan selepas saya mempunyai banyak komik saya hendak menjadik pelukis komik.Saya rasa mahu tengok bakat kawan saya dan saya membuat geng.semasa saya membuat geng saya mahu tukar cita-cita menjadi peyelamat. Pada mulanya saya rasa baik saja tetapi makin lama makin teruk  adalah .Jadi saya berhentikan sajalah geng yang sia-sia tu dan saya kembali ke pelukis komik tapi sekarang juga saya lukis komik. Saya lukis komik waktu darjah 2 sebagai pemulaan dan cita-cita saya sebagai pelukis komik kekal selamanya.