Sabtu, 2 Jun 2018

cara saya atasi diri daripada buli.

Saya pernah di buli.....tetepi jenis begurau dan mengejek...... tetapi saya jenis berfikir panjang.....
kadang-kadang tak jugak selalu waktu ada apa apa je.Ada juga saje saje kawan saya kejar saya sebab
dia mahu main misi sabenarnya dari darjah 2 lagi macam gitu sebab dah setengah tahun tak main tu
jadi saya lupa.Saya di buli sewaktu pra saya di cekik tapi tak kuat sangat cuma biru leher saya.Mula-mula selepas balik sekolah di rumah saya beri tahu emak yang saya di cekik bila tengok di leher
terus biru emak cakap kalau dia cekik abang lagi cakap dengan dia nanti emak kita telifon polis.
esoknya di sekolah saya terus bagi tu tetapi esoknya dia cekik lagi dan lusa lusa dan lusa.darjah satu agak melampau sehingga saya mahu berhenti sekolah tapi emak cakap semua perjalanan hidup
ditentukan allah bilafikir balik tentu ada hikmahnya kanapa jadi begini.Waktu darjah 2 dah lupa saya teruskan kepada darjah 3 teruk sikit aja diejek dan dirampas beg dan kawan saya sentuh punggung saya.Oiya saya dah ingat waktu darjah 2 diejek perempan peti aduan dah ada tapi saya maaf kan dia
sampai darjah 3 sebab dia dah duduk di meja lain.


cara saya elak hingga tiada orang kacau saya.

1. saya tidak layan dan pergi atau tutup telinga dengan cara tidak dengar.
2. sekiranya saya boleh sabar saya maaf kan.
3. sekiranya saya boleh sabar sikit saya bagitau cikgu biasanya bagitau emak dulu.

           hebatkan Allah kalau allah tak jadikan semua tu tentu hidup kita tak sempurna hebatkan allah.

1 ulasan:

  1. Fathi Al Gazi.. Fathi anak yang kuat. Anak yg soleh dan musleh.. Makcik doakan Fathi berjaya dunia akhirat.

    Teruskan menulis ya...

    BalasPadam